Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvem er vi?

Pædagogik

I vores børnehus skal det være godt at være barn. 

Hvordan vil jeg føle det, hvis jeg var barn i vores hus? Det skal hverdagen være præget af, for hverdag er der mest af.

Børn har ret til at være børn, ret til at være forskellige, og udvikle sig forskelligt.

Vi arbejder med omsorg og tryghed, inkluderende fællesskaber, udviklende læringsmiljøer med plads til børneperspektiv og leg/aktivitet som børn har udbytte af.

Vi øver os i at se på hvad vores børnegrupperne har brug og have fokus på det/børneperspektiv.

Vi arbejder med hverdagens rutiner og at skabe rum og tid til at børn udvikles og mestrer nyt. 

Vi har en høj pædagogisk faglighed og er professionelle i vores arbejde.

Historie

Digterparkens Børnehus opstod på initiativ fra engagerede forældre i Nordbyen. Vi blev bygget i 1986 og havde plads til 20 børn. I 1993 startede en skovgruppe på 15 børn og vi fik skurvognen i Skrikes.  Vi fik vuggestue i 1994 og blev derved et integreret dagtilbud som i dag. Der er senest bygget om i 2000, hvor vuggestuen blandt andet fik nye lokaler. Skurvogn blev afviklet i 2020.

Vi er et af de få selvejende dagtilbud, der er tilbage i Viborg kommune med en forældrevalgt bestyrelse. 

Som selvejende er vi mere "herre i eget hus" da vi har stor selvbestemmelse og råder over egne ressourcer. Det betyder, at vi selv fordeler de ressourcer der er til "varme hænder", brug af vikar og til eget rengøringsfirma. Et godt og tæt og samarbejde mellem ledelse/personale og bestyrelse er med til at sikre et godt arbejdsmiljø for personalet og derved sikre den bedste trivsel for vores børn.

Vi er et lille børnehus med ca. 50 børnehavebørn og 16 vuggestuebørn. 

Vi ligger naturskønt i Digterparken med en god naturlegeplads.

 

En fælles retning med Mission, Vision og værdier, skaber resultater:

Vi er bevidste om, at det er vores opgave at sikre en fælles retning i forhold til Mission, Vision og værdier for at skabe høj pædagogisk standart i vores børnehus.

Mission:

Missionen er udarbejdet for at skabe en generel forståelse af, hvorfor vores organisation eksistere og hvad vi vil opnå. Vores Mission er beskrevet i dagtilbudsloven – det er selvfølgelig den vi arbejder ud fra.

 

Visionen:

Visionen er en målrettet beskrivelse af den fælles retning hele virksomheden skal bevæge sig i. Vi har driftsoverenskomst med Viborg kommune og vi er en del af virksomheden ”Viborg kommune”. Visionen for Viborg Kommune er bredt formuleret og skal ses som de overordnet mål.

Visionen er De Fire Syn og Viborg Kommunes værdiord, som er: MANGFOLDIGHED, ORDENTLIGHED, DYGTIGHED OG MOD.

De Fire Syn:

I Børn og Unge er arbejdet med Visionen styrket og fokuseret med sammenhængsmodellen og rammesat under overskriften Forskellige i Fællesskab. Alle børn i Viborg Kommune skal have lys i øjnene og mestre eget liv. Dette børnesyn skal kendetegne vores arbejde i Børn & Unge sammen med vores forældre-, samarbejds- og læringssyn.

Børnesyn:

  • Børn og unge forventes at gøre det bedste, de kan. Det er de voksne, som kan skabe forandring.
  • Børn og unge har både ret til og udvikles gennem aktiv deltagelse i sunde fællesskaber
  • Alle børn og unge har værdi og potentiale og skal blive så dygtige, de kan.
  • Børn og unge skal selvstændiggøres til voksenlivet.

Forældresyn:

  • Forældrene er de vigtigste mennesker i børn og unges liv.
  • Forældrene vil altid deres børn det bedste.
  • Børn og unge lykkes bedst, når de voksne omkring dem tager ansvar.

Læringssyn:

  • Børn skal lære at lære gennem bevidste læringsstrategier, gode arbejdsvaner og evnen til fordybelse.
  • Børn har mange læringsbaner, og vi skal være opmærksomme på dem alle.
  • Vi arbejder dynamisk med at finde de rette balancer mellem den intenderende, den realiserede, den formelle og den uformelle læring.

Samarbejdssyn:

  • Vi er opsøgende på allerede etablerede løsninger, inden vi selv opfinder en ny.
  • Vi opsøger og tilbyder hjælp.
  • Vi er nysgerrige på andres succeser og deler vores egne.
  • Vi er både optaget af at finde de rette balancer mellem det nære, det tværgående og det store fællesskab.

Vores værdier:

Vores værdier er skabt i fællesskab af personale og bestyrelse.  Det er vores mål at vores værdier ikke bare ligger i skuffen, men opleves og bruges aktivt.

Efter vi har arbejdet med Missionen og Visionen, er vi kommet frem til, hvad det er vores børnehus, pædagogik og hjerter skal være drevet af, for at sikre at det er godt at være barn, forældre, kollega og samarbejdspartner i vores børnehus – derud af er vi nået frem til vores værdier og de er:

 

TRYGHED……”Intet er for SMÅT til at tage sig af”

For os betyder det:

  • Give ro, nærvær og omsorg.
  • Lyttende og anerkendende tilgang til børn og voksne.
  • Respektere alle og deres forskelligheder.
  • Hjælpe børn og forældre med udfordringer.
  • Give og få krammer – fysisk kontakt er livsnødvendigt.
  • Der skal været plads til alle nationaliteter, baggrunde og religioner
  • Altid et kendt ansigt.
  • Lav udskiftning af personale.

 

ENGAEMENT……”At BRÆNDE for noget”

For os betyder det:

  • Sige goddag og farvel hver dag.
  • Åben og ærlig kommunikation både fagligt og personligt.
  • Være aktiv sammen med børnene.
  • Positiv og faglig dygtig rollemodel og kollega.
  • Tovholder og igangsætter på skift.
  • Opbakning når der bliver taget initiativer fra børn, forældre og kollegaer.
  • Se sammenhænge, se alle børn, se vi alle har hver vores arbejdsopgaver.

 

FÆLLESSKAB……”Sammen er vi stærkest og spiller hinanden gode”

For os betyder det:

  • Der er plads til alle.
  • Alle bidrager med noget og vi spiller hinanden gode.
  • Arbejde ud fra samme udgangspunkt og efter samme mål.
  • Gode, nære og respektfulde relationer.
  • Samhørighed og at betyde noget for andre.
  • Sammenhold og man kan stole på hinanden.
  • Yde noget og få noget igen.
  • Teamwork
  • Humor

 

ANSVARLIGHED……”Husk, du bliver ikke målt på det, du tænker eller tror. Du bliver målt på det, du gør” - B.S Christiansen

For os betyder det:

  • Tag ansvar for det man gør og siger.
  • Vær en god og positiv rollemodel.
  • Respektere husets regler
  • Passe på sig selv, børn, kollegaer og forældre.
  • Åben, respektfuld og ærlig kommunikation.
  • Overholde aftaler.
  • Tænk på alle børn og tag sig af det man oplever.
  • Vær nysgerrig på ny pædagogfaglig viden og have vilje til at udvikle egne og kollegaers faglighed.