Viborg Kommune gennemfører pædagogisk tilsyn hvert andet år. Her kan du læse om det seneste tilsyn, som fandt sted i april 2025.
Den 29. april 2025 i vuggestuen og den 30. april 2025 i børnehaven blev der gennemført pædagogisk tilsyn i Digterparkens Børnehus. Tilsynsmødet og den efterfølgende tilbagemelding fandt sted den 18. juni 2025.
Tilsynet peger på, at vores børnehus har en pædagogisk praksis hovedsagelig med god kvalitet, men også med flere elementer af fremragende praksis. Den pædagogiske kvalitet kommer særligt til udtryk i det daglige samspil mellem børn og voksne, hvor nærvær, anerkendelse og respekt for det enkelte barn er gennemgående.
Derudover fremhæves følgende områder som velfungerende og kvalitetsbærende:
- Kontakt, samspil og anerkendelse: Personalet møder børnene med varme, tydelighed og respekt, hvilket skaber tryghed og styrker relationerne.
- Overgange: Der arbejdes bevidst med at skabe rolige og forudsigelige overgange, som understøtter børnenes trivsel og deltagelse.
- De fysiske læringsmiljøer ude: Miljøerne er indbydende, varierede og tilpasset børnenes behov og udviklingstrin.
- Medbestemmelse og medinddragelse: Børnene oplever at have indflydelse på deres hverdag og bliver inddraget i beslutninger, der vedrører dem.
- Krop, sanser og bevægelse: Der er fokus på at give børnene mulighed for at bruge og udvikle deres kroppe gennem leg og bevægelse.
- Legen som grundlag: Legen har en central plads i hverdagen og ses som en bærende kraft i børns læring og udvikling.
- Måltidet: Måltiderne bruges som pædagogiske arenaer, hvor fællesskab, samtale og selvhjulpenhed understøttes.
- Mulighed for fælles leg og aktiviteter: Der skabes rammer for, at børn kan indgå i meningsfulde fællesskaber og opleve samhørighed.
- Materialer til sprogstimulering: Der er adgang til varierede og inspirerende materialer, som understøtter børns sproglige udvikling.
Tilsynsrapport viser tre indsatsområder, hvor vi har mulighed for at videreudvikle vores praksis. Disse områder er udvalgt med henblik på at styrke og sikre den gode/fremragende kvalitet, som kendetegner vores pædagogiske arbejde.
Disse indsatser er at:
- Det pædagogiske personale arbejder med understøttelse af kontakt og samspil mellem børn med udgangspunkt i legen som grundlag.
- At der pædagogiske arbejdes med udvikling af det fysiske læringsmiljø indendørs, med fokus på at skabe differentierede og tilgængelige rammer, der understøtter deltagelse og læring for alle børn, uanset alder og udvikling.
- At det pædagogiske personale understøtter børnenes videreudvikling af deres kreativ tænkning og problemløsning.
Med disse indsatsområder vil vi fremadrettet styrke vores pædagogiske praksis og sikre, at alle børn møder en hverdag fortsat præget af god/fremragende kvalitet.
I kan I også læse om tre centrale indsatsområder og hvordan vi vil arbejde fremadrettet I vores udviklet strategispil.